Відділ освіти, культури та спорту Кельменецької селищної ради

Психологічна служба

Наказ Про організацію та проведення І етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Розвивальні програми» у 2020/2021 н.р. 


 Планета Толерантності

 У кожного із нас є своє уявлення про щастя. Із розвитком суспільства люди почали розуміти, що Земля не така вже й велика: всі люди – сусіди, а Земля – наш спільний дім, який треба берегти. Для того, щоб поєднати зусилля, потрібно знаходити спільну мову.

  До Міжнародного дня толерантності в Нелиповецькому НВК практичний психолог Федорюк Н.А. підготувала з учнями 7 та 11 класів корекційно-розвивальне заняття «Планета Толерантності». Проведено його було у формі тимбілдінгу (від англ. team – «команда», building – будівництво, створення») – комплекс заходів зі створення та згуртування команди).

В ході проведення заходу 7-микласники познайомились з поняттям «толерантність», виявили основні її риси; сформували та розвинули правильне уявлення щодо толерантної поведінки та ставлення однокласників між собою; попрацювали над своєю комунікативною культурою, виховали почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів.

  А майбутні випускники, учні 11 класу, допомогли у проведенні заходу. Вони виконували роль помічників психолога: очолили юридичний, літературний відділи та відділ довідок, також ділились своїм набутим досвідом щодо теми перед юними школярами.

  Звісно, ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак, важливим є навіть один маленький крок у цьому напрямку, який було зроблено в цей день.

  На згадку про тимбілдинг в дарунок учасники отримали  СМАЙЛИКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ.

                  


Тиждень психології в Івановецькій ЗОШ

Уже стало доброю традицією В Івановецькій ЗОШ,  кожного року практичним психологом Якубенко Вікторією, проводити  тиждень  психології. І це не випадково, оскільки психологія пов’язана з усіма науками, вводить людину у цікавий світ таємного внутрішнього життя особистості, стосунки з іншими людьми та оточуючим світом.

Основна мета проведення тижня психології – психологізація всіх учасників навчально-виховного процесу. Проведення тижня психології – цікавий творчий процес, в якому були задіяні всі учасники навчально-виховного процесу: педагоги, батьки, учні. Під час проведення тижня психології були підібрані такі заняття, ігри, тести, які формують реальні оцінки своїх можливостей, залучають учнів до активних форм проведення дозвілля, розвивають комунікативні здібності, впевненість у своїх діях, виховують культуру поведінки. Кожен бажаючий учень мав змогу проявити свої здібності, нахили, висловити свою точку зору й обґрунтувати її.

Тиждень було розпочато з  виставки психологічної літератури в кабінеті психолога. В цей же день, було проведено ряд заходів: вправа «Колір настрою»(учні 1 класу). Метою: створення позитивного психологічно­го клімату; навчання дітей розуміння власного  настрою; розвиток почуття колективізму. Встановлювати дружні довірливі емоційні контакти між дорослим та дітьми.  Формувати вміння вільно  висловлювати власні думки, розвивати почуття власної гідності, самоповаги, прийняття себе та  усвідомлення свого «Я».

Тренінг на тему: «Складові гарного настрою», де учні 5-6 класів розкрили суть поняття «гарний настрій», показали шляхи самопізнання особистості, розглянули ситуації впливу проблемних ситуацій на людину та знайти шляхи їх вирішення, вчилися керувати своїм настроєм.

Психологом школи була проведена лінійка присвячена Тижню психології на тему: «Кожна людина - Всесвіт». З учнями 8 класу проведена конференція «Психологія кольору «Веселковий тонік», де учні ознайомилися з особливостями впливу кольорів на психіку людини, навчилися контролювати власні емоції за допомогою кольорової гамми.

 На тренінгу «Позитивні та негативні емоції» учні 1-4 класів ознайомилися  з позитивними й негативними емоціями;  вчилися керувати своїми емоціями з метою зміцнення свого здоров'я, справлятися в умінні шукати вихід із ситуацій, що засмучують;  виховувати бажання мати і примножувати позитивні емоції, розпізнавати свої почуття  під час спілкування з іншими людьми.

З учнями 9-11 класів проводився тренінг  «Успішна людина – успішна у всьому». Метою тренінгу було допомогти учням зрозуміти, що таке успіх, як досягти успіху, як стати успішною людиною; прагнення до саморозвитку, самовдосконалення; створення власної формули успіху.

На занятті з елементами тренінгу «Поговоримо про емоції» учні 2-3 класів вчилися розпізнавати позитивні та негативні емоції.

Учні школи взяли участь в опитуванні «Якби я був практичним психологом/соціальним педагогом, я б допомагав іншим, піднімав усім настрій, робив шкільне життя радісним, підбадьорював тих, кому важко на душі». Відповіді учнів були цікавими та щирими.

З учнями 7 класу проводився тренінг «Кольоротерапія». Психологом було онайомлено учасників заняття з кольоротерапією, наукою про лікування кольором, з психологічною інтерпретацією кольорів, основними методами кольоротерапії, а також сформувати навички надання кольоротерапевтичної допомоги собі та іншим.

З учнями 1-2 класів психологом проведено казкотерапію «Подорож до лісу». Учні прослухавши казку, мали намір продовжити казку із своїм кінцем. За допомогою цього терапевтичного методу можна у дітей розвивати  мовне  дихання  та  виховувати позитивні риси характеру

Активно та завзято відбулася конференція «Психологія кольору. «Веселковий тонік» з учнями 6 класу, де учні ознайомилися з методами арт-терапії. Цікавими  були інтелектуальні розминки з учнями 3-4 класів, де діти більше ознайомилися з наукою «Психологія».

Закінчився тиждень закриттям лінійки, де учні обмінялися позитивними емоціями про проведені заходи.

Необхідність проведення тижня психології очевидна. Предметний тиждень надає  можливість познайомити школярів з наукою, що допомагає їм вивчити  й зрозуміти внутрішній світ, що виникає в процесі взаємодії людини з навколишнім зовнішнім світом, у процесі активного відбиття цього світу.

Проведення тижня психології має велике значення для підвищення психологічної культури, розуміння самого себе як особистості, усвідомлення свого місця серед людей, формування навичок рефлексії, навичок конструктивної взаємодії з навколишніми, розвиває комунікативні здібності, упевненість у своїх діях, виховує культуру поведінки.

 

 

Підготувала:

Практичний психолог

Івановецької ЗОШ

Якубенко Вікторія


Психологічна готовність дитини до школи

Вступ дитини до школи – важлива подія у її житті. Діти по-різному переживають її залежно від психологічної готовності вчитися у школі. Більшість дітей охоче йде до школи. Діти включаються в навчальну діяльність, яка стає провідною в їх житті. Перехід дітей на положення школярів зобов’язує їх вчасно вставати, приходити в школу, дотримуватися правил шкільного життя незалежно від того, хочеться чи не хочеться це робити, виконувати обов’язкові завдання, переборювати труднощі в роботі тощо.

Під психологічною готовністю до шкільного навчання розуміється необхідний і достатній рівень психічного розвитку дитини для освоєння шкільної навчальної програми в умовах навчання в колективі однолітків.

Психологічна готовність дошкільного навчання – це складне утворення, до структури якого входить особистісна, інтелектуальна і соціально-психологічна готовність. Психологічна готовність включає здатність дитини до прийняття нової «соціальної позиції» – положення школяра, здатність управляти своєю поведінкою, своєю розумовою діяльністю, певний світогляд, готовність до оволодіння провідною в молодшому шкільному віці діяльністю – учбовою.

         Психологом Якубенко Вікторією, Івановецької ЗОШ, було запропоновано багато методів визначення шкільної зрілості. До таких методик відноситься: бесіда-знайомство; тест копіювання безглуздих складів, тест дозволяє досить швидко з’ясувати, наскільки в дитини сформовані функції, необхідні для школи: уміння виконувати навчальне завдання, навички образотворчої діяльності; тест «Будиночок» (змальовування за зразком). Визначити здатність дитини копіювати складний зразок. Завдання дозволяє виявити вміння дитини орієнтуватися на зразок, точно його копіювати, визначити особливості розвитку довільної уваги, просторового сприйняття, сенсомоторної координації й тонкої моторики руки. Визначається рівень шкільної зрілості; тест перевірки фонематичного слуху Ю.Гільбуха. Мета: з’ясувати, чи розрізняє дитина на слух близькі за звучанням звуки(з-с, ш-ч, р-л, л-в, тощо). Проба має прогностичне значення (грамотність на письмі); тест «Вербальне мислення; тест Д.Венгера «10 слів» (Перевірка рівня розвитку слухової пам’яті. Дослідження запам’ятовування та слухової пам’яті, а також стійкості уваги та уміння концентруватися); визначення ступеня психосоціальної зрілості  (Тестова бесіда для вивчення кругозору дитини).

Саме для того, щоб вчасно запобігти можливих труднощів, необхідне психологічне обстеження готовності дітей до школи за показниками загального психічного розвитку.

Правила для батьків майбутніх першокласників, для полегшення адаптаційного періоду в школі

 

  1. Зберігайте спокій і впевненість в тому, що все буде добре. Звичайно, кожна мама чи тато хвилюються за свою дитину, особливо в такий відповідальний момент – перший раз в перший клас. Але пам’ятайте, що саме своїм настроєм і своїми думками, ми формуємо у дитини установку на майбутнє навчання в школі. Тому намагайтесь продемонструвати дитині свою впевненість в тому, що все буде добре, свій спокій і віру в сина/дочку. Ні в якому разі не лякайте дитину школою, стримуйте свої побоювання і острахи. Просто вірте в свою дитину і сприймайте її такою, як вона є.
  2. Формуйте позитивне ставлення до школи і вчителів, але водночас будьте чесними.Не варто ідеалізувати школу, говорячи, що там буде безмежно весело, цікаво, захоплююче. Слід говорити правду про можливі труднощі, про необхідність слухати вчителя, виконувати інструкції, які інколи не подобаються. Але обов’язково переконуйте дитину в тому, що все буде добре, що вона справиться, зможе знайти те, що їй до душі, знайде друзів і отримає радість від пізнання нового.
  3. Завжди позитивно відзивайтеся про школу і вчителів. Діти в такому віці все ще дуже залежні від батьківської думки. Вони складають свою думку, своє враження про щось нове (в даному випадку про школу) на основі висловлювань і ставлень батьків. Тому, якщо ви хочете, щоб вчитель став авторитетом для вашого першокласника, ніколи не говоріть поганого про нього при дитині. Це сприятиме гарній поведінці дитини в школі і додасть мотивації до навчання.
  4. Уникайте додаткових стресів і навантажень. Ніколи не відправляйте дитину одночасно в перший клас і якусь секцію або гурток. Початок навчання у школі і так є серйозним стресом для 6-7-річних дітей. Тому, якщо заняття спортом і музикою здаються вам необхідною частиною виховання вашої дитини, почніть водити її туди за рік до початку навчання або після того, як диина адаптується. Повноцінний відпочинок на цьому етапі дуже важливий. Тому нехай дитина проводить більше вільного часу на свіжому повітрі, граючись з друзями.
  5. Слідкуйте за режимом дня і повноцінним харчуванням. Розпорядок дня, який не змінюється, допоможе дитині швидше адаптуватися до нових умов. Якщо ваш першокласник – шестирічка, то бажаний і денний сон хоча б на одну годину. Особливо зверніть увагу на харчування дитини. У її раціоні повинні бути присутніми білки (м’ясо, риба, сир, яйця), молочні продукти, вершкове і рослинне масло, свіжі овочі і фрукти, соки. Організм зараз як ніколи потребує додаткової енергії, адже справитися і пристосуватися до нових умов – досить серйозне завдання.
  6. Будьте особливо уважними до почуттів дитини в перші місяці. Не пропускайте труднощі, які можливо, виникнуть у дитини. Слухайте сина/дочку, говоріть про школу, про події, про почуття. Намагайтеся разом знаходити шляхи, розповідайте про себе в шкільні роки. Будьте з дитиною більш терплячими і чуйними, щоб вона відчувала спокій і підтримку вдома.

Успіхів вам!

Практичний психолог

Івановецької ЗОШ

ЯкубенкоВіктторія